Bedensel Korku diyince akla gelen ilk isimlerden David Cronenberg üniversite hayatına fen bilimleri bölümünde başladı. Üniversiteyi bitirdiğinde ise edebiyat bölümünden mezun olmuş, elinde 4 kısa filmi olan genç bir yönetmendi. İlk uzun metraj filmini çektiğinde is 32 yaşındaydı. Daha ilk filminden kendine has korku stiliyle dikkatleri çekmeyi başarsa da cinsel ögeler ve şiddet barındırması nedeniyle tartışmalara da yol açtı. Mide bulandırıcı olmakla suçlanan “Shivers” filmi eleştirmenler tarafından çokça eleştirildi. Bundan 2 sene sonra yöneteceği “Rabid” ise hem eleştirmenlerce beğenilecek hem de gişede başarılı olacaktı. Artık korku sinemasında adından söz ettiren bir yönetmen vardı. “The Fly” ise onu tepeye uçuracaktı. David Cronenberg ne yapmak istediğini biliyordu, insanları nasıl korkutmak istediğinin farkındaydı. Fakat bazen başarılı bir baba ön yargılara tutsak bir evlat demektir. David Cronenberg’in durumundaysa bu sayı 2 çünkü Cassandra ve Brandon adındaki 2 çocuğu yönetmen.
Ben mirasla ilgilenmiyorum. Eğer sanatçıysanız bu kötü bir durum çünkü mirası kontrol edemezsiniz veya yanınıza alamazsınız.
-Brandon Cronenberg
Her ne kadar mirası istemese de içgüdüsel olarak babasına benzer bir yolda ilerliyor Brandon. O da babası gibi bir kitap kurduydu, küçük yaşta yazılar yazmaya başladı, bilim kurguya merak saldı ve korku sinemasına yöneldi. Garip bir rastlantıdır ki ilk uzun metraj filmini çektiğinde tıpkı babası gibi 32 yaşındaydı. Babasının yolundan gitmek istemiyordu lakin hayat gizemli bir şekilde çalışır. Kabul etmese de belki o da babasının yolundan gitmeyi daha güvenli bir yol olarak görüyordur. Filmlerindeki korku unsurları bu şüpheyi uyandırmaya yetecek kadar tanıdık ama günümüz korku filmlerine de bir o kadar uzak. Geleceği, geçmişteki korkularımızla anlatan yetenekli bir yönetmen Brandon. Yalnızca 2 uzun metraj filmi olsa da vadettiği şeyler seyircileri heyecanlandırıyor.
ANTIVIRAL (2012)
Yakın gelecekte geçen filmde bir şirkette çalışan Syd March’ın hikayesini izliyoruz. Syd mankenlerden, Hollywood yıldızlarından ve diğer ünlülerden virüs toplayan bir şirkette çalışıyor. Böyle bir şirket neden var diyorsanız, Brandon‘a göre yakın zamanda insanların hayranlık seviyesi rahatsız edici seviyeye çıkacak. Öyle ki bu hayranlar şirketlerden veya karaborsadan idollerinin hastalıklarını satın alıyorlar. Syd’in şirketteki görevi ise virüsleri müşterilere aktarmak ama bu virüsleri kendine aktarıp karaborsaya satmayı da ihmal etmiyor. Tabi bu da ileride başına iş açıyor. Merak uyandırıcı bir konuya sahip olan “Antiviral” genel olarak ana akım medya eleştirisi yapıyor. Bedensel korku ögeleri barındıran bu filmde çok korkmasanız da gerilim hissi sizi filmin içinde tutuyor. Ayrıca gelecekte dünyanın böyle bir yer olabilme ihtimalini düşünmek de tüyleriniz ürpertebilir.
POSSESSOR (2020)
Gelişmiş bir teknolojiye sahip kötü bir şirkette çalışan Tasya Vos’un yavaş yavaş benliğini kaybetmesini görüyoruz bu filmde de. Çalıştığı şirket bir suikast şirketi ve sahip oldukları teknoloji sayesinde bilinçleri farklı bedenlere yerleştirebiliyorlar. Tasya Vos ise bu şirketteki en kıdemli suikastçılardan bir tanesi. İşe girerken motivasyonu büyük ihtimal para olsa da artık öldürürken zevk aldığını tavırlarından anlayabiliyorsunuz. Şirketin ona verdiği son görevse ona sıradan gelse de hayatında dönüşü olmayan bir değişime yol açıyor. Teknolojik ve bedensel korku barındıran bu filmde atmosfer çok bunaltıcı ve rahatsız edici. Eleştirmenler tarafından geçer not alsa da filmin potansiyeline ulaşamadığını da belirtmemiz lazım.
Brandon Cronenberg babasının yolundan gitmek istemese de dönüp dolaşıp aynı patikaya giriyor. İstediği yolda ilerlemekte özgür ama hareket alanını kısıtlayan çok ağır bir zincir var arkasında. Bu zincirin ağırlaşmasında eleştirmenler kadar kendi payı da var. Eğer kendi rotasını belirlemek istiyorsa ilgi çekicinin ötesinde eserler ortaya koymalı ve kıyaslamalara kulak asmamalı. Babasının gölgesinde kalamayacak kadar büyük bir potansiyel var karşımızda. O potansiyeli nasıl kullanacağı kendisine kalmış.
Kaynakça:
- https://www.theguardian.com/film/2020/nov/29/possessor-review-brandon-cronenberg-andrea-riseborough-christopher-abbott
- https://cinema-scope.com/currency/possessor-brandon-cronenberg-uk-canada/
- https://www.nme.com/features/film-interviews/brandon-cronenberg-possessor-legacy-2827008
Yazar: Doğan Umut Yurdakul